Co je to vlastně ten koučink?

Koučink je často skloňovaným slovem na poli osobního rozvoje. Lidé na cestě sebepoznávání se s ním setkávají téměř denně, ale co vlastně znamená? Skoro se zdá, že koučink se objevuje v každé oblasti rozvoje osobnosti. Ono se totiž jedná o termín, za který se dá schovat hodně – a také se za něj často hodně schovává. Ráda bych tedy odkryla podstatu toho, o čem koučink je a co naopak koučování vůbec není – a čemu je lepší se vyhnout obloukem.

Při psaní jakékoliv vědecké práce humanitního zaměření se při definování základních pojmů často dostanete do slepé uličky hned na začátku, protože jednotná definice většiny pojmů totiž neexistuje a každý autor si je vykládá jinak. Ani koučink není výjimkou a jeho definice jsou většinou poměrně obsáhlé. Za zdařilou a pro mě pravdivou považuji například definici Mezinárodní organizace koučů ICF, kterou si můžete přečíst ZDE.

Já vám však chci povědět o tom, jak koučink vnímám já – a tedy jak vypadá první část mojí práce.

Co je to koučink?

Pro mě je koučink určitý speciální druh profesionálně-přátelského vztahu mezi dvěma rovnocennými partnery – koučem a koučovaným, ve kterém se zaměřujeme na objevení a rozvoj potenciálu koučovaného.

Soustředíme se na odhalení toho, co by člověk ve svém životě chtěl mít/být – cíle a vykročení na cestě k tomuto cíli.

Specifikum koučinku vidím zejména v tom, že se zaměřuje nejen na určení cíle a vykročení k němu, ale také na setrvání na této cestě a v dlouhodobé spolupráci také na praktické ověřování dosahování cíle přibližování se k plnému rozvoji potenciálu koučovaného.

Pracujeme metodou strukturovaného rozhovoru, ve kterém role kouče spočívá převážně v pokládání těch správných otázekvedení a směřování rozhovoru k žádoucímu cíli a poskytování adekvátní zpětné vazby.

Koučink klade důraz na zodpovědnost dospělost koučovaného.

Celý proces koučování probíhá v naprosté důvěrnosti.

Co koučink není?

Často dochází k používání termínu “koučování” při činnostech, které koučovací nejsou ani omylem. Jedna z nich je například poskytování rad a instantních řešení. Kdybyste si z celého článku měli odnést jedinou věc, ráda bych, aby to bylo uvědomění, že kouč neradí a nepředkládá hotová řešení.

Koučink není ani terapií. Do terapie lidé často přichází s komplikovanými tématy, v nichž cítí velkou bolest a která se vážou k minulosti. K úspěšné terapii je třeba mít opravdu hlubokou znalost lidské psychiky a vhodných intervencí (mimochodem na terapeuta člověk studuje většinou v základu kolem deseti let!) a v podstatě jiné zaměření, než má koučování.

Je však pravdou, že v životním koučinku se oblast zájmu prakticky shoduje s terapií, důležitý je ale odlišný přístup, zaměření pozornosti i dynamika vztahu mezi koučem/terapeutem a koučovaným. To si však dobrý kouč bez problému ohlídá.

Dále koučink není mentoring ani trénink. Ačkoliv těchto metod může v omezené míře využívat, nejedná se o jeho hlavní zaměření.

Je třeba také podotknout, že koučink je řemeslo a umění, jehož obsáhnutí a zvládnutí vyžaduje mnoho studia a praxe, ačkoliv existuje spousta pouze víkendových či dokonce jednodenních kurzů, které slibují opak. Bohužel tak jen přispívají k dalšímu zakalení již hodně nečistých vod pracovníků osobního rozvoje a kazí jméno opravdovým, kvalitním koučům. Naštěstí ale také existují skutečně kvalitní studijní programy koučování, většinou trvají v základu rok a vyžadují spoustu práce a úsilí a jejichž náročnost je opravdu vysoká (což je nesmírně dobře) – například z naší skupinky 12ti účastníků kurzu jsme v termínu úspěšně kurz zakončili pouze čtyři. Mám vystudované dvě vysoké školy a můžu s klidným svědomím říct, že mi dohromady nedaly tolik, co jeden kvalitní roční výcvikový program v Gestalt koučinku.

Ovšem absolvováním výcviku v koučování celý proces nekončí – koučink je práce, která vyžaduje hluboké znalosti kouče v oblastech jako je psychologie, sociologie, znalost různých terapeutických směrů, metod a technik práce s lidmi a schopnost jejich adekvátního zhodnocení, výběru a použití dle potřeb situace. Kromě toho je třeba důkladná znalost prostředí, ve kterém se kouč a koučovaný pohybují. Vlastně se jedná o nikdy nekončící proces, ve kterém je třeba se neustále vzdělávat a objevovat nové horizonty.

V tomto článku jsem vám tedy představila, jak já vnímám koučink a jak s ním v základu pracuji. Metod koučinku existuje mnoho a koučink popsaný v tomto článku by měl být společným výchozím základem pro všechnyJá osobně pracuji metodou Gestalt koučinku, který tento “koučovací základ” zde popsaný obohacuje o další pohledy a zásady – o čemž vám napíšu někdy příště.

Hana Kortanová

Chcete získat tři jednoduché techniky k dosažení hlubokého kontaktu se svým nitrem?

KE STAŽENÍ ZDARMA ZDE

Jsem průvodkyně v osobním rozvoji, která propojuje minimalismus a spiritualitu. Vedu lidi do kontaktu s jejich spirituální částí, s jejich nitrem a podstatou. Ukazuji cesty, jak vědomě uchopit svůj život a s pomocí minimalismu si vytvořit prostor a čas na vše podstatné. Moji cestu k minimalismu a spiritualitě objevíte TADY Máte pět minut? Pojďte se ponořit do tady a teď v unikátní meditaci ZDARMA s názvem "Já jsem tady a teď. Láká vás ponořit se hlouběji do své duše? Podívejte se na meditační balíček "3 MEDITACE PRO VĚDOMÝ DEN"
Komentáře